Zespół Szkół Nr 1 w Nienadówce
Nienadówka 686
36-052 Nienadówka
Tel./fax: (017) 771-23-19
e-mail: zs1_nka@wp.pl
REGON: 691684919
NIP: 517-002-23-16
http://www.zs1nienadowka.edu.pl/

Dyrektor: Anna Grzebyk


          W Nienadówce wraz powstaniem parafii w 1601 roku ufundowanej przez Annę z Pilczy i jej męża Krzysztofa Kostkę powstała szkoła parafialna. Działalność szkoły potwierdzają sprawozdania z wizytacji biskupich. W 1638 roku odnotowano, że w Nienadówce był budynek szkolny, a w 1645 r. płacono nauczycielowi żakowe. Do szkoły parafialnej uczęszczali synowie bogatych gospodarzy. Uczono ministrantury po łacinie, katechizmu po polsku oraz pisania, czytania i rachunków w języku ojczystym. Nadzór nad funkcjonowaniem szkoły sprawował proboszcz i patron szkolny czyli właściciel wsi. W 1783r. wizytacja biskupia stwierdza brak budynku szkolnego i nauczycieli. Taki stan rzeczy trwał do objęcia probostwa w Nienadówce przez księdza Antoniego Momidłowskiego, który dbał o budynki parafialne i wybudował nową drewnianą szkołę w 1864 roku, a następnie budynek obecnej starej szkoły z cegły, która pozostała po budowie kościoła. Budowę ukończono w 1897 roku. Połowę budynku zajmowała jedna izba lekcyjna, drugą stanowiło mieszkanie kierownika szkoły, którym był Marcin Gdula. W 1902 roku powstała szkoła w Nienadówce Górnej, gdzie nauczycielem kierującym była Drezowska Maria. W Nienadówce Dolnej szkoła powstała w 1907 roku. Do wszystkich szkół uczęszczało około 300 uczniów, w tym 10% stanowiły dzieci pochodzenia żydowskiego. W dobie autonomii galicyjskiej uczono w języku ojczystym. Dzieci pisały na tabliczkach rysikiem, nie było wielu podręczników. W okresie międzywojennym w Nienadówce istniały wyżej wymienione szkoły.
          W 1925 roku szkole w Nienadówce Środkowej nadano imię Henryka Sienkiewicza. W tym czasie nie zmieniła się baza lokalowa szkół. Niewielu uczniów po skończeniu szkoły powszechnej zdało maturę, gdyż nauka w szkołach średnich była droga i nie stać było rodziców na jej opłacenie. W czasie II wojny światowej w budynku szkoły kwaterowało wojsko niemieckie i był magazyn zboża. Wynajmowano pomieszczenia w budynku mleczarni i u prywatnych gospodarzy. Niemcy ograniczyli naukę języka polskiego oraz zakazali nauczania historii i geografii. Wydawali broszurę Ster, z której nauczyciele uczyli uczniów. Uczono też języka niemieckiego. Na terenie Nienadówki w 1943 roku zorganizowano tajne nauczanie w zakresie siódmej klasowej szkoły powszechnej i szkoły średniej. Nauczycielami byli Jan Nowiński, Józef Guzenda, Ludwik Janik, Jan Bolesław Ożóg i inni. Egzamin z zakresu klasy VII odbył się 29 maja 1943 roku. Egzamin maturalny odbył się 20 czerwca 1943 roku, uczestniczyło w nim 18 osób. W 1959 roku część uczniów ze szkoły w Nienadówce Środkowej odeszło do nowo powstałej Szkoły Nr 2 w Nienadówce Górnej. W 17 stycznia 1971 roku oddano do użytku nowy budynek Szkoły Podstawowej Nr 1, której dyrektorem był Ludwik Janik. W latach 1990-2007 funkcję dyrektora pełniła Józefa Baniak. W tym czasie 5 grudnia 1996 roku Szkole Podstawowej Nr 1 ufundowano sztandar, z okazji 70-lecia nadania szkole imienia Henryka Sienkiewicza oraz w 90 rocznicę śmierci pisarza. Sztandar ten poświęcony został przez księdza biskupa Kazimierza Górnego. W następnych latach szkoła została rozbudowana, dobudowano salę gimnastyczną, podniesiono dach nad budynkiem i wykonano nową elewację.

Uczniami szkoły byli:

  • Kazimierz Grotowski - profesor fizyki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i Uniwersytecie Cambridge
  • Jerzy Grotowski - twórca Teatru Laboratorium
  • Jan Bolesław Ożóg - znany epik i poeta

Nauczyciele kierujący, kierownicy, dyrektorzy:

  • 1870 - Wojciech Makowski
  • 1878-1882 - Marcin Gdula
  • 1883-1888 - Józef Kobosowicz
  • 1889-1901 - Marcin Gdula
  • 1901-1922 - Jakub Pieńczak
  • 1922-1936 - Stanisław Marczyk
  • 1936-1938 - Leonia Mossoczy
  • 1938-1950 - Karol Robak
  • 1950-1954 - Anna Buczak
  • 1954-1955 - Jan Ochalik
  • 1955-1974 - Ludwik Janik
  • 1974-1984 - Janina Gaweł
  • 1984-1990 - Danuta Leśniowska
  • 1990-2007 - Józefa Baniak
  • od 2007 Anna Grzebyk

W skład Zespołu szkół NR 1 w Nienadówce wchodzą:

  • Samorządowe Przedszkole Nr 1
  • Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Henryka Sienkiewicza
  • Publiczne Gimnazjum Nr1 z Oddziałami Dwujęzycznymi

          Jesteśmy szkołą przyjazną i bezpieczną, ukierunkowaną na wszechstronny rozwój ucznia.
Nasza szkoła to przyjazna placówka, nastawiona na indywidualny rozwój dziecka, jego twórczą edukację i kreatywność w przyjaznym, bezpiecznym środowisku. Mamy ambicje, by nauka w naszej szkole stała się pasją, dzięki której uczniowie z entuzjazmem będą wkraczali w świat wiedzy i poszerzali swoje horyzonty. Zadaniem naszej szkoły jest:

  • stwarzanie właściwych warunków zapewniających wszechstronny rozwój uczniów w przyjaznym i bezpiecznym środowisku;
  • wykorzystywanie nowoczesnych metod rozwijających kreatywność i samodzielność uczniów;
  • wyposażenie ich w umiejętności językowe ułatwiające nawiązywanie kontaktów i komunikowanie się w świecie;
  • zapewnienie równych szans edukacyjnych wszystkim uczniom;
  • rozwijanie odpowiednich postaw etycznych i moralnych;
  • inspirowanie i rozwijanie pasji oraz uzdolnień;
  • propagowanie wartości zdrowego stylu życia, promowanie postaw proekologicznych;
  • wyposażenie uczniów w umiejętność posługiwania się technologią informacyjną i komputerową;
  • kształtowanie postaw obywatelskich, poszanowanie tradycji, kultury własnego regionui narodu;
  • stwarzanie możliwości szeroko pojętej współpracy z rodzicami.

          Nasza szkoła jest kreatywna oraz wspomagająca rozwój każdego ucznia na miarę jego potrzeb i możliwości.
Zespół Szkół Nr1 w Nienadówce jest miejscem, w którym uczeń w atmosferze poczucia bezpieczeństwa, wzajemnego szacunku i zrozumienia oraz wsparcia ze strony nauczycieli, rodziców i środowiska lokalnego nabywa wiedzę, a także umiejętności niezbędne do dalszego etapu kształcenia. Każdemu dziecku stwarzamy właściwe warunki zrównoważonego rozwoju poprzez zaoferowanie mu dostępu do innowacyjnych zajęć dydaktycznych i pozalekcyjnych. Wzmacniamy jego kreatywność, zdolności komunikacyjne oraz umiejętność współpracy w grupie. Dbamy o bliski kontakt z szeroko pojętą kulturą i sztuką. Nad jego rozwojem czuwa kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania i wychowania.
Razem z rodzicami wspieramy każde dziecko w poszukiwaniu własnej drogi edukacyjnej. Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, są partnerami w podejmowaniu różnorodnych działaniach. Współtworzą prawo szkolne i programy, wspomagają ich realizację oraz prezentują osiągnięcia. Realizacja zadań szkoły możliwa jest dzięki odpowiedniej bazie materialnej. Wszystkie nasze klasy mają dostęp do Internetu i są wyposażone w najnowsze urządzenia techniczne oraz pomoce dydaktyczne.
Priorytetem naszej szkoły jest przestrzeganie wszelkich zasad, które leżą u podstaw kształtowania osobowości młodego człowieka oraz przygotowanie go do odniesienia sukcesu w nauce i w życiu na miarę jego możliwości.

Nasz Absolwent jest przygotowany do następnego etapu kształcenia, dobrze funkcjonuje w otaczającym go świecie.
Nasz Absolwent:

  • jest dobrze przygotowany do kontynuowania nauki na wyższych szczeblach nauczania;
  • samodzielnie zdobywa wiedzę, korzystając z nowoczesnych urządzeń technologicznych;
  • wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w świecie techniki, informacji i sztuki;
  • ma poczucie własnej wartości, dąży do osiągnięcia sukcesu;
  • zna języki obce, co ułatwia mu komunikację we współczesnym świecie;
  • przejawia postawę szacunku, wzajemnej pomocy oraz tolerancji na potrzeby innych i środowiska;
  • ma poczucie odpowiedzialności za własny rozwój, potrafi planować swoją przyszłość;
  • zna i stosuje normy właściwego zachowania społecznego;
  • dba o swoje zdrowie, sprawność fizyczną, przejawia postawy proekologiczne;
  • zna i kultywuje tradycje rodzinne, regionalne i narodowe.

Nasze oddziały przedszkolne są ściśle zintegrowane ze Szkołą w której są zorganizowane. Nauczyciele uczący w oddziałach przedszkolnych stwarzają atmosferę przyjazną dziecku, promującą zdrowie i bezpieczeństwo oraz w stopniu wysokim przygotowują dzieci do podjęcia nauki w szkole.

Wizja:

  • Edukacja i wychowanie dzieci w oddziałach przedszkolnych zapewnia wszechstronny rozwój osobowości dziecka oraz w stopniu wysokim przygotowuje ich do podjęcia nauki w szkole.
  • Właściwie zorganizowany proces edukacyjno-wychowawczy umożliwia wszystkim dzieciom wyrównywanie szans edukacyjnych, uwzględnia ich potrzeby i możliwości oraz rozwija uzdolnienia i zainteresowania dzieci.
  • Przyjazna i życzliwa atmosfera sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
  • Wszyscy nauczyciele przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną na płaszczyźnie dziecko- rodzic-nauczyciel.
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi we wszystkich sprawach związanych z edukacją ich dzieci.
  • Nauczyciele posiadają wysokie kwalifikacje do nauczania dzieci w oddziałach przedszkolnych.
  • Nauczyciele w oddziałach przedszkolnych stwarzają dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.

Misja:

  • Dzieci w oddziałach przedszkolnych mają zapewnioną opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne, zdrowotne i fizyczne.
  • Nauczyciele i rodzice ujednolicają oddziaływania wychowawcze i edukacyjne zapewniając dzieciom prawidłowy rozwój osobowości.
  • Nauczyciele wspomagają wychowawczą rolę rodziny i tworzą warunki do nabywania przez dziecko wiedzy i umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi.
  • Poprzez uczestnictwo w różnorodnych konkursach, występach, uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych nauczyciele rozwijają u dzieci zainteresowania i uzdolnienia.
  • Nauczyciele w swojej pracy z dziećmi kierują się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
  • Wiedza i umiejętności dzieci podlegają analizie i ocenie pod kątem osiągnięcia przez nich dojrzałości szkolnej.
  • Nauczyciele systematyczne dokonują obserwacji rozwoju dzieci i prowadzą stosowną dokumentację.


Wizja przedszkola

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
  • Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
  • Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
  • Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
  • Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
  • Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.

Nasze przedszkole:

  • zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
  • tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,
  • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  • kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
  • promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,
  • przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • organizuje sprawne zarządzanie placówką,
  • analizuje i ocenia efekty swojej pracy

Liczby oddziałów: 14
Liczebność kadry nauczycielskiej : 27
Liczebność uczniów: 244
Co roku w szkole realizowanych jest około 20 innowacji.

Galeria zdjęć

Zapisano