Oficjalny portal Gminy i Miasta Sokołów Małopolski
Zespół Szkół Nr 1 w Nienadówce
Nienadówka 686
36-052 Nienadówka
Tel./fax: (017) 771-23-19
e-mail: zs1_nka@wp.pl
REGON: 691684919
NIP: 517-002-23-16
http://www.zs1nienadowka.edu.pl/
Dyrektor: Anna Grzebyk
W Nienadówce wraz powstaniem parafii w 1601 roku ufundowanej przez Annę z Pilczy i jej męża Krzysztofa Kostkę powstała szkoła parafialna. Działalność szkoły potwierdzają sprawozdania z wizytacji biskupich. W 1638 roku odnotowano, że w Nienadówce był budynek szkolny, a w 1645 r. płacono nauczycielowi żakowe. Do szkoły parafialnej uczęszczali synowie bogatych gospodarzy. Uczono ministrantury po łacinie, katechizmu po polsku oraz pisania, czytania i rachunków w języku ojczystym. Nadzór nad funkcjonowaniem szkoły sprawował proboszcz i patron szkolny czyli właściciel wsi. W 1783r. wizytacja biskupia stwierdza brak budynku szkolnego i nauczycieli. Taki stan rzeczy trwał do objęcia probostwa w Nienadówce przez księdza Antoniego Momidłowskiego, który dbał o budynki parafialne i wybudował nową drewnianą szkołę w 1864 roku, a następnie budynek obecnej starej szkoły z cegły, która pozostała po budowie kościoła. Budowę ukończono w 1897 roku. Połowę budynku zajmowała jedna izba lekcyjna, drugą stanowiło mieszkanie kierownika szkoły, którym był Marcin Gdula. W 1902 roku powstała szkoła w Nienadówce Górnej, gdzie nauczycielem kierującym była Drezowska Maria. W Nienadówce Dolnej szkoła powstała w 1907 roku. Do wszystkich szkół uczęszczało około 300 uczniów, w tym 10% stanowiły dzieci pochodzenia żydowskiego. W dobie autonomii galicyjskiej uczono w języku ojczystym. Dzieci pisały na tabliczkach rysikiem, nie było wielu podręczników. W okresie międzywojennym w Nienadówce istniały wyżej wymienione szkoły.
W 1925 roku szkole w Nienadówce Środkowej nadano imię Henryka Sienkiewicza. W tym czasie nie zmieniła się baza lokalowa szkół. Niewielu uczniów po skończeniu szkoły powszechnej zdało maturę, gdyż nauka w szkołach średnich była droga i nie stać było rodziców na jej opłacenie. W czasie II wojny światowej w budynku szkoły kwaterowało wojsko niemieckie i był magazyn zboża. Wynajmowano pomieszczenia w budynku mleczarni i u prywatnych gospodarzy. Niemcy ograniczyli naukę języka polskiego oraz zakazali nauczania historii i geografii. Wydawali broszurę Ster, z której nauczyciele uczyli uczniów. Uczono też języka niemieckiego. Na terenie Nienadówki w 1943 roku zorganizowano tajne nauczanie w zakresie siódmej klasowej szkoły powszechnej i szkoły średniej. Nauczycielami byli Jan Nowiński, Józef Guzenda, Ludwik Janik, Jan Bolesław Ożóg i inni. Egzamin z zakresu klasy VII odbył się 29 maja 1943 roku. Egzamin maturalny odbył się 20 czerwca 1943 roku, uczestniczyło w nim 18 osób. W 1959 roku część uczniów ze szkoły w Nienadówce Środkowej odeszło do nowo powstałej Szkoły Nr 2 w Nienadówce Górnej. W 17 stycznia 1971 roku oddano do użytku nowy budynek Szkoły Podstawowej Nr 1, której dyrektorem był Ludwik Janik. W latach 1990-2007 funkcję dyrektora pełniła Józefa Baniak. W tym czasie 5 grudnia 1996 roku Szkole Podstawowej Nr 1 ufundowano sztandar, z okazji 70-lecia nadania szkole imienia Henryka Sienkiewicza oraz w 90 rocznicę śmierci pisarza. Sztandar ten poświęcony został przez księdza biskupa Kazimierza Górnego. W następnych latach szkoła została rozbudowana, dobudowano salę gimnastyczną, podniesiono dach nad budynkiem i wykonano nową elewację.
Uczniami szkoły byli:
- Kazimierz Grotowski - profesor fizyki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i Uniwersytecie Cambridge
- Jerzy Grotowski - twórca Teatru Laboratorium
- Jan Bolesław Ożóg - znany epik i poeta
Nauczyciele kierujący, kierownicy, dyrektorzy:
- 1870 - Wojciech Makowski
- 1878-1882 - Marcin Gdula
- 1883-1888 - Józef Kobosowicz
- 1889-1901 - Marcin Gdula
- 1901-1922 - Jakub Pieńczak
- 1922-1936 - Stanisław Marczyk
- 1936-1938 - Leonia Mossoczy
- 1938-1950 - Karol Robak
- 1950-1954 - Anna Buczak
- 1954-1955 - Jan Ochalik
- 1955-1974 - Ludwik Janik
- 1974-1984 - Janina Gaweł
- 1984-1990 - Danuta Leśniowska
- 1990-2007 - Józefa Baniak
- od 2007 Anna Grzebyk
W skład Zespołu szkół NR 1 w Nienadówce wchodzą:
- Samorządowe Przedszkole Nr 1
- Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Henryka Sienkiewicza
- Publiczne Gimnazjum Nr1 z Oddziałami Dwujęzycznymi
Jesteśmy szkołą przyjazną i bezpieczną, ukierunkowaną na wszechstronny rozwój ucznia.
Nasza szkoła to przyjazna placówka, nastawiona na indywidualny rozwój dziecka, jego twórczą edukację i kreatywność w przyjaznym, bezpiecznym środowisku. Mamy ambicje, by nauka w naszej szkole stała się pasją, dzięki której uczniowie z entuzjazmem będą wkraczali w świat wiedzy i poszerzali swoje horyzonty. Zadaniem naszej szkoły jest:
- stwarzanie właściwych warunków zapewniających wszechstronny rozwój uczniów w przyjaznym i bezpiecznym środowisku;
- wykorzystywanie nowoczesnych metod rozwijających kreatywność i samodzielność uczniów;
- wyposażenie ich w umiejętności językowe ułatwiające nawiązywanie kontaktów i komunikowanie się w świecie;
- zapewnienie równych szans edukacyjnych wszystkim uczniom;
- rozwijanie odpowiednich postaw etycznych i moralnych;
- inspirowanie i rozwijanie pasji oraz uzdolnień;
- propagowanie wartości zdrowego stylu życia, promowanie postaw proekologicznych;
- wyposażenie uczniów w umiejętność posługiwania się technologią informacyjną i komputerową;
- kształtowanie postaw obywatelskich, poszanowanie tradycji, kultury własnego regionui narodu;
- stwarzanie możliwości szeroko pojętej współpracy z rodzicami.
Nasza szkoła jest kreatywna oraz wspomagająca rozwój każdego ucznia na miarę jego potrzeb i możliwości.
Zespół Szkół Nr1 w Nienadówce jest miejscem, w którym uczeń w atmosferze poczucia bezpieczeństwa, wzajemnego szacunku i zrozumienia oraz wsparcia ze strony nauczycieli, rodziców i środowiska lokalnego nabywa wiedzę, a także umiejętności niezbędne do dalszego etapu kształcenia. Każdemu dziecku stwarzamy właściwe warunki zrównoważonego rozwoju poprzez zaoferowanie mu dostępu do innowacyjnych zajęć dydaktycznych i pozalekcyjnych. Wzmacniamy jego kreatywność, zdolności komunikacyjne oraz umiejętność współpracy w grupie. Dbamy o bliski kontakt z szeroko pojętą kulturą i sztuką. Nad jego rozwojem czuwa kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania i wychowania.
Razem z rodzicami wspieramy każde dziecko w poszukiwaniu własnej drogi edukacyjnej. Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, są partnerami w podejmowaniu różnorodnych działaniach. Współtworzą prawo szkolne i programy, wspomagają ich realizację oraz prezentują osiągnięcia. Realizacja zadań szkoły możliwa jest dzięki odpowiedniej bazie materialnej. Wszystkie nasze klasy mają dostęp do Internetu i są wyposażone w najnowsze urządzenia techniczne oraz pomoce dydaktyczne.
Priorytetem naszej szkoły jest przestrzeganie wszelkich zasad, które leżą u podstaw kształtowania osobowości młodego człowieka oraz przygotowanie go do odniesienia sukcesu w nauce i w życiu na miarę jego możliwości.
Nasz Absolwent jest przygotowany do następnego etapu kształcenia, dobrze funkcjonuje w otaczającym go świecie.
Nasz Absolwent:
- jest dobrze przygotowany do kontynuowania nauki na wyższych szczeblach nauczania;
- samodzielnie zdobywa wiedzę, korzystając z nowoczesnych urządzeń technologicznych;
- wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w świecie techniki, informacji i sztuki;
- ma poczucie własnej wartości, dąży do osiągnięcia sukcesu;
- zna języki obce, co ułatwia mu komunikację we współczesnym świecie;
- przejawia postawę szacunku, wzajemnej pomocy oraz tolerancji na potrzeby innych i środowiska;
- ma poczucie odpowiedzialności za własny rozwój, potrafi planować swoją przyszłość;
- zna i stosuje normy właściwego zachowania społecznego;
- dba o swoje zdrowie, sprawność fizyczną, przejawia postawy proekologiczne;
- zna i kultywuje tradycje rodzinne, regionalne i narodowe.
Nasze oddziały przedszkolne są ściśle zintegrowane ze Szkołą w której są zorganizowane. Nauczyciele uczący w oddziałach przedszkolnych stwarzają atmosferę przyjazną dziecku, promującą zdrowie i bezpieczeństwo oraz w stopniu wysokim przygotowują dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Wizja:
- Edukacja i wychowanie dzieci w oddziałach przedszkolnych zapewnia wszechstronny rozwój osobowości dziecka oraz w stopniu wysokim przygotowuje ich do podjęcia nauki w szkole.
- Właściwie zorganizowany proces edukacyjno-wychowawczy umożliwia wszystkim dzieciom wyrównywanie szans edukacyjnych, uwzględnia ich potrzeby i możliwości oraz rozwija uzdolnienia i zainteresowania dzieci.
- Przyjazna i życzliwa atmosfera sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
- Wszyscy nauczyciele przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną na płaszczyźnie dziecko- rodzic-nauczyciel.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi we wszystkich sprawach związanych z edukacją ich dzieci.
- Nauczyciele posiadają wysokie kwalifikacje do nauczania dzieci w oddziałach przedszkolnych.
- Nauczyciele w oddziałach przedszkolnych stwarzają dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.
Misja:
- Dzieci w oddziałach przedszkolnych mają zapewnioną opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne, zdrowotne i fizyczne.
- Nauczyciele i rodzice ujednolicają oddziaływania wychowawcze i edukacyjne zapewniając dzieciom prawidłowy rozwój osobowości.
- Nauczyciele wspomagają wychowawczą rolę rodziny i tworzą warunki do nabywania przez dziecko wiedzy i umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi.
- Poprzez uczestnictwo w różnorodnych konkursach, występach, uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych nauczyciele rozwijają u dzieci zainteresowania i uzdolnienia.
- Nauczyciele w swojej pracy z dziećmi kierują się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
- Wiedza i umiejętności dzieci podlegają analizie i ocenie pod kątem osiągnięcia przez nich dojrzałości szkolnej.
- Nauczyciele systematyczne dokonują obserwacji rozwoju dzieci i prowadzą stosowną dokumentację.
Wizja przedszkola
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
- Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
- Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
- Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
- Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
- Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
- Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
- Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.
Nasze przedszkole:
- zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
- tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,
- wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
- kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
- promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,
- przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
- organizuje sprawne zarządzanie placówką,
- analizuje i ocenia efekty swojej pracy
Liczby oddziałów: 14
Liczebność kadry nauczycielskiej : 27
Liczebność uczniów: 244
Co roku w szkole realizowanych jest około 20 innowacji.